fredag 7. mars 2014

Salat med entrecôte - en skikkelig jentemiddag


Jeg har unnet meg luksusen å få økologisk mat levert på døren. Ikke take away, men en liten kurv med det essensielle jeg trenger hver uke. Frukt, grønnsaker, kjøtt egg og melk med mulighet for å legge til ting ved behov. Ganske genialt ettersom åpningstidene på butikkene her i Brussel ikke er helt forenelige med arbeidstiden min. Varene er økologiske og kjøttet er "lokalt". På forhånd får jeg vite hva ukens boks vil inneholde slik at jeg har tid til å planlegge allerede på forhånd hva jeg ønsker å lage. Sunt og kreativt. På denne måten håper jeg å få en høyere andel av grønnsaker i kosten.  I tillegg liker jeg det lokale og økologiske preget. At dyrene er tatt vare på og at vi ikke putter i oss mye rart som vi ikke vet hva er. I juni blir kundene invitert på gårdsbesøk. Ikke verst. 

Siden jeg bor alene var det praktisk at kjøttet kom vakuumpakket i to poser slik at jeg kan spise en biff av gangen. Riktignok var disse så store at de blir fordelt mellom en middagssalat og en biffsandwich som ble lunsjen min neste dag. Mange er redd for entrecote og synes at kjøttet kan være vanskelig å få mørt og at det også er for mye fett i. På min entrecote var det godt med fett, men på en slik måte at det var fullt mulig å skjære det av. Det kan gjøres før du steker biffen eller etter. Hvis du gjør det etter er det lurt å snitte i fettet/slintrene slik at biffen ikke bøyer seg og blir vanskelig å steke. For så vidt er jeg enig i at entrecote ofte ikke er supermør, men så lenge den ikke er direkte seig, synes jeg dette kjøttstykket er kjempegodt. Det blir mer smak enn en indrefilet selv om jeg ikke sier nei takk til det heller. 



Jeg mener at det er Gordon Ramsay jeg har lært å steke biff av. Synes det virker relativt sannsynlig at han er god på dette. 

Stek biffen (riktig)
1/2-1 entrecote per person

olje
1 fedd hvitløk
urter, salt og pepper
litt smør

La biffen få romtemperatur, så blir ikke møtet med stekepannen for dramatisk. Bruk svært høy temperatur i pannen, ha litt olje 1 helt hvitløksfedd, krydder, salt og pepper i pannen og stek biffen 1,5 til 2 minutter på hver side. Ha over en smørklatt på slutten. La biffen hvile fem minutter når den er ferdig stekt og skjær i tynne skiver. Hvis du lurte på det. Dersom biffen din er omtrent 1,5 cm tykk blir den relativt rosa i midten av denne typen behandling. Personlig har jeg litt problemer med å ta folk seriøst som skal ha biffen gjennomstekt. Det er litt som speilegg stekt på begge sider (hvorfor er det da så sjelden folk ber om egg som er kokt helt til de blir grønne?) osv...

Server på en seng av salat, gjerne med lune grønnsaker - så får salaten mer middagspreg. Og glem ikke senneps-vinaigrette eller en chimichurri-saus. 

Blandet salat
Salat
Rød løk
Brokkoli
Pastinakk

Chimichurri
8 ss olivenolje
1 hakket chili uten frø
2 ts bladpersille
2ss sherryeddik
salt og pepper
1 fedd hakket hvitløk (kan sløyfes)

Bland sammen

alternativt:

Sennepsvinaigrette
1 ts sennep
8 ss god olivenolje
2 ss sherryveddik
1 ts hakket bladpersille
1 ts honning
salt og pepper

Bland sammen


Jeg skal innrømmet det er sjeldent jeg steker meg en biff når jeg er alene, men dumt er det slett ikke. Det tar minimalt med tid når jeg er ferdig sent på jobb eller har vært på trening, det er sunt og trenger heller ikke være så dyrt. Jeg klarer meg fint med 100 g biff og blir akkurat helt passe mett. Resten bruker jeg som nevnt til lunsjen dagen etter. 

I helgen ville jeg selvsagt tatt meg tid til å lage en god saus og poteter. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar