fredag 6. desember 2013

Ribbe på regnbuesalat - asiatisk vri


Ikke alt er like rett frem når man bor i utlandet. Hvordan finne ribbe for eksempel. Her i Brussel har de imidlertid gode slaktere, så jeg har i alle fall fått noe jeg synes minner mistenkelig om ribbe. Økologisk pork belly fra Irland. Med ribben og det hele, men kanskje litt lite fettmarmorering. Nå skal det sies at jeg kun har laget ribbe en gang før, og lar det vanligvis være med den ene gangen i året mor gjør det - på julaften. Å begynne med tradisjonell norsk ribbe ødelegger ikke akkurat julestemningen, men det er noe helt spesielt å få den sånn som man alltid har fått den akkurat på julaften. Når jeg tjuvstarter gjør jeg derfor som mange andre - lar med inspirere av asiatiske smaker - også med tilbehøret. 

Jeg leser stadig at man skal beregne 500 g ribbe per person. Personlig synes jeg det kanskje er å overdrive litt i og med at man stort sett har mye godt tilbehør ved siden av. Men liker du restemat - go for it!

Ribbe til 15 personer
4,5 kilo svineribbe/pork belly eller lignende.
10 hvitløksfedd
Five spice krydder
salt og pepper
6 dl vann

Slik gjorde jeg med svinemagen (pork belly høres definitivt tøffere ut!):

Fredag rutet jeg svoren på ribben og gned den inn med rikelig (og da mener jeg rikelig) med salt. I tillegg en passe mengde five spice krydder og pepper. Dette med å rute svoren selv krever sin kvinne, så om du husker det, spør slakteren om han kan gjøre det for deg. Ellers bør du ha en tapetkniv til oppgaven lett tilgjengelig. 

På søndag fulgte jeg godt.no's sending #ribbegodt, for å se om det kunne være noen flere tips å plukke opp når det gjaldt steking. Jeg er stor fan av langtidssteking på lav temperatur, så det var det jeg gjorde. På morgenen satte jeg ribben inn i kald ovn og satt ovnen på 90 grader og plasserte ribben med svoren ned i et dampbad med hvitløksfeddene i vannet og aluminiumsfolie over den ildfaste formen. Når det nærmet seg tre timer til gjestene skulle komme satte jeg temperaturen opp til 110 grader. Da hadde fettet som var i ribben trukket godt gjennom ribben slik at kjøttet ble saftig og smakfullt. Min beste svineopplevelse er til dags dato den helstekte grisen jeg fikk til lunsj på en skikkelig cowboyranch i Brasil i 2010. Den hadde snurret over grillen siden klokken seks om morgenen og frem til vår sene lunsj i 15-tiden. Og cowboyene (med egen flystripe i hagen) inviterte meg tilbake. Inntil returen får jeg lage min egen svinemat. Men dette var selvsagt en digresjon. Hvis svoren er sprø er det kjekt å skjære den løs fra selve ribben og servere den som garnityr. Da kan du dele opp ribben i fine små stykker og kanskje sette den inn med litt "soyaglasur" før servering. 

Soyaglasur

0,5 dl honning
0,5 dl soyasaus
2 lime (saften)
4 ss nøytral olje
4 ss sesamolje
1 fedd hvitløk
1 ts ingefærpulver eller 1 cm frisk ingefær
1 knivsodd chilipulver
Bland det hele sammen, kok det inn til omtrent halvparten og ha det over ribbebitene ved servering.

En type tilbehør som passer godt til er disse supergode asiatiske kjøttbollene:
Asiatiske kjøttboller
400 g svinekjøttdeig
400 g kjøttdeig
2 ts sesamolje
1 ss brunt sukker
1 ss sesamfrø
1 ss risvinseddik
1 ss soyasaus
1 ts ingefærpulver
1/2 løk
1 egg
litt finhakket chili
2 fedd finhakket hvitløk

Bland ingrediensene godt sammen og form små kjøttboller. Stek til de er gjennomstekte og server dem varme eller kalde med sweet chilisaus.

Som grønnsaker ved siden av gikk jeg for litt varmt og litt kaldt. Med utgangspunkt i en kald  asiatisk råkostsalat og en varm rødkålsalat var mye duket for et vellykket prosjekt. Men for sikkerhets skyld. Noen asiatiske kjøttboller måtte også til.

Regnbuesalat
2 gulrøtter
1/2 agurk
1 rød paprika
1 gul paprika

2 ss sweet chilisaus

Skrell grønnsakene og skjær i tynne strimler.  Anrett på fat eller direkte på askjett og server med dipp eller sweet chilisaus.

Dipp
0,75 dl risvinseddik
1 finhakket chili uten frø
1 cm finhakket ingefærrot
1 fedd finhakket hvitløk
2 ss fiskesaus
4 ss soyasaus
2 lime -saften (smak til, det er forskjell på hvor saftig limen er)
3 ss finhakket koriander

Bland det hele og la smakene sette seg noen timer før servering.

Til asiatisk ribbe passer det fint med ris som kan ta opp smakene fra overskuddsdipp eller soyaglasur.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar