onsdag 30. oktober 2013

Perlehøne med sitron




Det er godt mulig de har perlehøne i velassorterte butikker hjemme i Norge. Jeg har bare aldri lagt merke til det. I butikkene i Brussel bugner det imidlertid med perlehøner, vaktel og andre godsaker - problemet er mer å finne en anledning til å kjøpe det. Jeg vet strengt tatt ikke mye om perlehøne bortsett fra at det har vært mitt kallenavn. I følge min italienske kokebok er det et utmerket valg til et elegant middagsselskap, og fuglen bør være ung. Dette lurer jeg jo litt på hvordan man finner ut når man står der i butikken og vurderer en vakumpakket perlehøne. Videre bør den tilberedes på lav temperatur i om lag en time, og for å holde på saftighetenkan du dekke brystet med noen skiver pancetta eller bacon. Alt blir jo bedre med bacon, så dette har jeg troen på. I mangel av bacon brukte jeg imidlertid noen chorizoskiver som også gjør seg godt sammen med sitron. 

Selv om perlehøne er noe mørkere enn kylling og også sterkere på svak, baserte jeg meg på Jamie Olivers kylling i melk. De fleste lar seg ikke overbevise umiddelbart om at dette er en bra kombinasjon. Men det er det virkelig. Du kan selvsagt derfor bruke en kylling som alternativ. 

1 stor kylling
salt
pepper
olivenolje
1/2 kanelstang
1 neve salvieblader
2 sitroner (skallet)
10 fedd hvitløk
4 dl melk
6 skiver chorizo

Forvarm ovnen til 190 grader. Gni fugleen inn med salt og pepper og stek den i en gryte i litt olivenolje til den har fått en jevn og vin farge over det hele. Hell ut overflødig olje og tilsett de øvrige ingrediensene. Dekk brystet med chorizo eller bacon. Stek det hele i gryten i om lag en time. Jeg bruker lokk på de første 30 minuttene og tar det deretter av. Underveis kan du øse litt av kraften over fuglen.Det går også an å langsteke fuglen. Da har jeg brukt 120 grader i 2 timer og litt mer speed den siste halvtimen.  

Og har du ikke øks til å dele kanelstangen med som i mitt tilfelle. Går det fint an å bruke en hel en også. Synes du det blir for mye smak kan du fiske den ut underveis.

Server med en grønn salat og kokte poteter eller ris og en grønn salat. 

Jeg garanterer at du får lyst til å prøve perlehøne igjen!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar