onsdag 30. januar 2013

Soyaglasert laks - en ny hit

Dette er en av de oppskriftene jeg tar inn i repetisjonsporteføljen. Oppskriften passer fint til to personer. Jeg spiser den som dinner for one - og lager lunsj av restene. Like god kald som varm. En ny hit hos meg - og da snakker jeg ikke om one hit wonder. 

Marinade
1 ss sukker
6 ss soyasaus
2 ss Oliviers mangoeddik
1 ss sesamfrø

Fisk og tilbehør
2 laksefileter uten skinn
Risnudler
Gulrøtter, paprika og vårløk
Koriander

Bland ingrediensene til marinaden sammen og legg laksen i marinaden omkring fem minutter. Ta laksen ut av marinaden - husk å spare på marinaden - og stek den sånn som du liker den best. Min må være rå i midten. Kok ut pannen med marinaden til den blir tyktflytende som sirup. Det tar ikke mer enn et par minutter, følg med. Mengden glasur du får er begrenset - nok til å la deg ønske du bare kunne få litt mer. Akkurat passe med andre ord. 

Kok risnudler og wok gulrøtter, paprika og vårløk. Server med et dryss koriander. Så enkelt - og ubeskrivelig godt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar