onsdag 23. januar 2013

Cherry coke chili - ekte cowboymat

Det er verdt å legge litt ekstra tid i chili-gryten. Og slik blir den helt Texas. Tendert og mørt kjøtt med bønner i leken saus.Jeg lover imidlertid at det ikke blir en ny trend at jeg bruker cola i matlagingen. Om du ikke har lest gjennom hele oppskriften før du går i gang – sørg for å ha et par bokser med bønner, så slipper du å ergre deg over at det tar sin tid med tørre bønner. 

Nok til fire til seks personer
300 g black eyed beans (tørre)eller andre bønner 
2 løk
1 kg oksebibringe
2 fedd hvitløk
1 rød chili uten frø
¼ ts kajennepepper
1 ss malt kaffe
½ ts malt koriander
½ ts malt kumin
2 ts røkt paprikapulver hot(eller chipotle chilier)
1 cherry coke (eller litt mer)
2 bokser hakket tomat på boks
1 liten boks tomatpure
Salt og pepper
Olje til steking

Chipotle chilier har jeg ikke fått tak i hjemme. Det er en chilitype som blir tørket og røkt. Jeg har derfor byttet det ut med røkt paprikapulver av den sterke typen,  som for så vidt heller ikke er så lett å få tak i, men den har jeg hamstret et lite lager av. Jeg kan imidlertid garantere for at gryten blir god også med noen improviserte varianter.

Bibringe er billig grytekjøtt som gir godt med smak fordi det er god fettmarmorering i den. Det må kokes lenge, og gir mer smak enn kjøtt. Til slutt blir det likevel mørt og godt i en slik gryte. Jeg pleier å spørre i kjøttdisken på Meny (helst ferskvareansvarlig og Ringnes Park som regel) om hva de anbefaler til det jeg skal lage, og vanligvis får jeg kompetente svar slik at jeg lærer noe nytt. Bibringe har jeg brukt veldig lite tidligere.

Cherry coke har de i de fleste velassorterte matvareforretninger, etter hva jeg forstår en undervurdert ingrediens i god mat :) 

Tilberedelse
Legg bønnene i bløt kvelden før.  Kok bønnene 30 minutter eller til de er møre som avhenger av bønnetypen. Bruk en ildfast gryte til å blanke løk og brun kjøttet i. Ha hakket hvitløk i til slutt. Tilsett paprikapulver, chili, koriander, kumin, kaffe og kajennepulver. På dette tidspunktet skal det lukte litt taco.

Ha over en boks cherry coke. La koke inn om lag fem minutter før du tilsetter tomatene og tomatpureen. Deretter kan du velge å ha gryten med lokk inn i stekeovnen på om lag 125 grader i 2-3 timer eller la det syde på en vanlig plate under lokk omtrent den samme tiden. Ha på mer vann eller cola om det skal koke tørt. Ha i bønnene de siste par minuttene slik at de blir varme. Server med ris, rømme og en frisk salat. Det siste kanskje mest for å lette på samvittigheten over å faktisk bruke cola i maten…

Passer forresten til cowgirls også!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar