mandag 14. mars 2011

Jentekveld - tapas!


En av strikkeklubbens medlemmer fyllte år, og inviterte til ekte spansk tapas med en kosmopolitisk inngang og fransk avslutning. Med flere som ikke kjenner hverandre, er en god start på kvelden å lage mat sammen. Jeg fikk derfor ansvaret for tortillaen og sausen til de katalanske kjøttbollene. Dette syntes jeg for så vidt var en god ide, siden oppskriften som ble tatt i bruk var fra min egen bok om tapas  som heter noe sånt som små spanske munnfuller. Vertskapet hadde imidlertid gjort noen seriøse forberedelser før vi andre fikk invadere boligen... Jeg presenterer tortillaen - og noen flotte bilder til inspirasjon.


Tortilla - spansk bondeomelett
Til en vanlig stekepanne (steking på komfyren) eller en lasagneform (steking i ovn)
4 middels store kokefaste poteter
1 rød paprika
6 middels store egg (frittgående, økologiske, burhønseegg - brune eller hvite - er det egg er jeg helt sikker på at det går bra)
1 middels stor kepaløk
Litt chili
Salt og pepper
Olivenolje til steking



Det er vel ikke helt etter spansk tradisjon, men har du en rest med fløte, creme fraiche eller rømme du vil bli kvitt, er det ingenting i veien for å tilsette dette også. 

Skjær potetene i tynne skiver, løken i halvmåner og paprikaen i små terninger (eller hjerter eventuelt design etter eget ønske. Blank potetene og løken i pannen og tilsett så paprikaen. Visp eggene, og hell dem over i pannen eller sammen med grønnsakene i lasagneformen som helst bør være smørt med litt olje eller smør. Finn også et egnet tidspunkt å tilsette salt, pepper og chili. 





Deretter skal dette stekes etter beste evne på middels varme og med lokk på komfyr eller på 170 grader i ca 45 minutter i stekeovn, i panne stekes den på middels varme til den blir stiv under lokk. Noen liker å snu den rundt underveis, men det synes jeg er litt vanskelig.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar