torsdag 12. august 2010

Ikke helt optimal pesto

Jeg har trukket meg tilbake etter å ha inntatt en bedre milkshake fra Nighthawk Diner og ruslet en tur rundt på Løkka. Herlig avslutning på dagen. Og litt trøst trenger man etter å ha mislykkes på kjøkkenet. Med pesto. Jeg trodde ikke det var mulig å mislykkes med pesto - verdens enkleste greie! Oppskriften min har tidligere alltid vært optimal...





1 potte basilikum
50 g pinjekjerner
50 g parmesan
1-2 fedd hvitløk
1 ts sitron
1-2 dl olivenolje avhengig av hvor tynn du liker pestoen
litt salt og pepper

Jeg ristet pinjekjernene, og for en gangs skyld brant jeg dem ikke en gang (enda jeg hadde et litt parallelt opplegg gående med bollebaking). Og så mikset jeg det hele med stavmikseren min, glad og fornøyd inntil det hele endte opp som en liten seig klump i stedet for denne fluffy, perfekte pestoen jeg hadde tenkt til å blogge om...

Jeg har en mistanke om at det kan ha vært fordi pinjekjernene fremdeles var varme da jeg hev dem oppi... men vet ikke helt. Smaken var god, men den grønne sausen minnet definitivt mer om tyggegummi enn pesto. Litt molefonken måtte jeg innse at pesto tydeligvis ikke var helt min sterke side.

På den andre siden har nok sjefskritikeren forstått at selvtillitten min får en skikkelig knekk når matlagingen mislykkes. Han kunne derfor forsikre meg om at boller på 1-2-3 ikke er det samme som Linns boller... Jeg innkasserte dermed seieren i vår bolleføljetong hvor cook off enda ikke har blitt realisert. Ingenting er som seier på walk over...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar